Barbara Górnicka-Naszkiewicz: Portal Flexi.pl powstał z myślą, by inspirować aktywność osób 50+. Skąd wziął się pomysł na tego typu przedsięwzięcie i w jaki sposób jest on realizowany?
Flexi.pl, Beata Ryba: Pomysłodawczynią i twórczynią portalu pracy i aktywności dla osób 50+ jest Katarzyna Łakińska, która zdefiniowała, że w Pokoleniu Silver są ludzie aktywni, zaangażowani i elastyczni, dzięki doświadczeniom życia i pracy w różnych systemach społecznych, gospodarczych, kulturowych. Katarzyna Łakińska zorganizowała więc serwis dla użytkowników gotowych do działania, podobnie jak i ona, ludzi dysponującymi niezwykłymi zasobami. Bo doświadczenie przemian i umiejętność dostosowywania się do zmieniającego się świata, to wielki kapitał wiedzy, kompetencji i wartość, którą należy z powodzeniem wykorzystywać w codziennych relacjach. Tych zawodowych, jak i pozazawodowych. Flexi.pl inspiruje życie osób 50, 60, 70 i więcej plus na wielu płaszczyznach. Wśród propozycji dla Pokolenia Flexi mamy: oferty pracy, opcję pokazania swoich umiejętności w sekcji Baza Specjalistów, z której skorzystał np. Prezydent Lech Wałęsa i wiele innych osób. Na portalu są dostępne również ogłoszenia dotyczące aktywności w czasie wolnym, wywiady z ciekawymi przedstawicielami tego Pokolenia oraz wiedza i tematy z zakresu HR, pokazujące oblicze zmieniającego się stanu demografii. To wszystko udostępniamy, pokazując, że pokolenie ludzi 50+ ma wiele do zaoferowania, dzieli się wiedzą i wnosi potencjał. Portal istnieje od 2020 roku, stale się rozwija, proponując nowe odsłony. Pracujemy nad architekturą, ofertą i dbamy o jakość naszych propozycji. Słuchamy Pokolenia Flexi, bo to użytkownicy są dla nas największą inspiracją.
Barbara Górnicka-Naszkiewicz: Pokolenie Flexi to osoby aktywne w życiu prywatnym i zawodowym. Jakie jeszcze cechy posiada grupa osób 50+, których nie oddaje żaden pokrewny termin (senior, silvers)?
Flexi.pl, Beata Ryba: Behawioralnie to ta otwartość na działanie i skłonność do podejmowania nowych wyzwań, elastyczność i zasoby, którymi to pokolenie dysponuje stanowią pewien wyróżnik. Przy czym dla nas jest istotne wskazanie na ten potencjał do działania, także w kontekście tego, że osoby 50+, 60+, 70+ to nie Seniorzy, wymagający wsparcia i opieki np. ze strony bliskich czy systemowej. Takie postrzeganie bywa krzywdzące, bo mając 50, 60 czy 70 lat i więcej można dzielić się wiedzą, zostać mentorem i wciąż pracować, np. będąc wsparciem dla innych pokoleń. Zespoły zróżnicowane wiekowe to wartość, cenna i niepodważalna. Flexi.pl propagując termin Pokolenie Flexi wskazuje na zmiany demograficzne, które postępują, ale pokazujemy, że nie należy odwracać się od potencjału, który znamionuje to pokolenie. Jak to robimy? Jesteśmy obecni w przestrzeni społecznej, publikujemy historie, które pokazują, jak cenną wartością jest aktywność. Np. cykl #Portrety Pasji to historie aktywności Użytkowników portalu, przeróżne - od robienia makram, po twórczość poetycką. Plebiscyt 21 Osób Flexi.pl na XXI wiek to też wydarzenie, które to pokazało. Plebiscyt gromadząc znamienite postaci świata kultury, nauki, biznesu znane szerzej i znane w swoich lokalnych środowiskach, aktywne i należące do Pokolenia, zwrócił uwagę, że niezależnie od metryki można tworzyć kapitalne inicjatywy, działając na rzecz innych. Wśród Laureatów byli, m.in.: Ewa Błaszczyk - Janczarska, Jolanta Kwaśniewska, Paweł Grzesiowski, Jadwiga Kwiek, Joanna Radziwiłł.

Barbara Górnicka-Naszkiewicz: Jakie treści znajdziemy na portalu Flexi.pl? Co sprawia, że jest on wyjątkowy?
Flexi.pl, Beata Ryba: Trudno wystawiać laurkę dla swojej wyjątkowości, ale to, co jest dla nas cenne, to praca, która zasadza się na idei, by pokazywać potencjał ludzi 50+, dając im jednocześnie wartościową ofertę zarówno w zakresie ofert pracy (aktywizacja zawodowa), jak i animacji czasu po pracy czy tego zamiast pracy. Chcemy inspirować, stąd bogata jest sekcja wiedzy na temat rekrutacji, ale też aktywności ludzi 50+. Treści można więc znaleźć sporo, tak by nasi użytkownicy wynieśli wiedzę, jak szukać pracy i na co zwrócić uwagę w tych procesach, ale także by w bogaty sposób spędzić czas. Mamy stałe cykle, jak #DoPowiedzenia, format wideo rozmów, do którego zapraszamy przedstawicieli Pokolenia Flexi lub ludzi, którzy pracują na rzecz i dla pokolenia 50+. Doradzają, inspirują, pokazują inne oblicze świata. #Portrety Pokolenia Flexi to historie osób 50+, zawodowo aktywnych, z wielkim bagażem doświadczeń i działających dalej. A #Portrety Pasji współtworzą w całości nasi Użytkownicy. Oprócz tego jesteśmy aktywni w kanałach komunikacyjnych, w newsletterze, social mediach. Redagujemy Strefę Wiedzy, blog w całości dedykowany branży HR, gdzie pojawiają publikacje, które mają w optyce rynek zatrudnienia, relacje na linii rekruter a pracownik dojrzały. Poza wszystkim, teraz także nasz content dotyczy w jakiejś mierze sytuacji w Ukrainie, bo nie pozostajemy obojętni na agresję, której dokonała Rosja. Mamy już oferty pracy w ukraińskim, pokazujemy akcje wolontariatu skupione na pomocy uchodźcom, sami włączyliśmy się w pomoc, wspierając Fundację Reflexion. To również dla nas ważne, nie możemy być po prostu obojętni na krzywdę.
Barbara Górnicka-Naszkiewicz: Flexi.pl to nie tylko portal, ale odpowiedź na społeczne wyzwania i potrzeby. Jakie projekty są realizowane, by pokazać potencjał osób po 50. roku życia?
Flexi.pl, Beata Ryba: O części już wspomniałam. Warto powiedzieć, że Plebiscyt 21 Osób Flexi na XXI wiek pokazał tę niezwykłą aktywność ludzi 50+. Przed nami pewnie, gdy sytuacji geopolityczna się uspokoi, gala i uhonorowanie laureatów. Wspieramy wiele konceptów i sami aktywnie uczestniczymy w pokazywaniu dobrych praktyk realizowanych dla Pokolenia Flexi i z myślą o nim. Jesteśmy partnerem konkursu Dream Employer, rozwijamy nasz cykl rozmów #DoPowiedzenia, kontynuujemy realizację wywiadów z ciekawymi reprezentantami pokolenia. Naszymi gośćmi byli już: Krystyna Janda, prof. Bielecki, Elżbieta Klepacka, Julita Ledzińska. Każda z tych historii jest inna, ale każda pokazuje wartość. Co dla nas cenne, to to, że mamy plany na rozwój i chcemy więcej.
Barbara Górnicka-Naszkiewicz: Co jest największym problemem w aktywizacji osób dojrzałych i starszych? Jak portal Flexi.pl temu przeciwdziała?
Flexi.pl, Beata Ryba: Tutaj warto zwrócić uwagę na dwie strony tej sytuacji. Demografia postępuje i chcemy jako Flexi.pl być głosem w tej społecznej dyskusji, ukazując, że sytuacji niejako zmusi rynek zatrudnienia do sięgania po osoby dojrzałe. Ale też jednocześnie pokazać ten drzemiący w ludziach 50+ potencjał wiedzy. A mimo utartych sądów i stereotypów, Pokolenie Flexi ma wiedzę i kompetencje cyfrowe, nadrabia braki (bo wiadomo, że one występują, ale dotyczą też i nieco młodszych), a rozwój postępując, skłania do bycia na bieżąco. Łamiąc stereotypy, wskazujemy na wartość zróżnicowanych pokoleniowo zespołów. Pokazujemy przykłady tych dobrych praktyk, np. w firmach, które u nas rekrutują, nie bojąc się otwartości na dojrzałych pracowników. Ale wiele jest jest do zrobienia, zarówno w dziedzinie otwarcia na ludzi 50+, a więc tutaj ważna rola w samych rekruterach i procesach rekrutacyjnych, które z definicji nie powinny skupiać się tylko na młodym i dynamicznym zespole. Spora odpowiedzialność spoczywa też na firmach, które chcą tworzyć miejsca pracy np. dla mentorów, ale wiele musi się też zmienić w postrzeganiu, również w Pokoleniu Flexi. Ono z kolei od młodszych może czerpać wiedzę na temat autoprezentacji i mówienia o swoich przymiotach w sposób prosty i otwarty. To są procesy i wymagają czasu. Na pewno warto poruszać kwestię ageizmu, stereotypów, pokazywać dobre przykłady działań, edukować, bo to tworzy wartość i zmienia obraz. Przykładowo, nasz cykl rozmów #DoPowiedzenia, porusza w niektórych odsłonach tego rodzaju problemy, które występują na rynku zatrudnienia, pokazując relacje na linii relatywnie młody członek zespołu czy rekruter a osoba dojrzała. Praktycy biznesu, managerowie, psychologowie czy znawcy branży HR wypowiadając się, wznoszą głos do tej dyskusji. Każda taka dobra praktyka jest oznaką zmiany. I to jest cenne, choć wymaga czasu.
Portal pracy i aktywności dla osób 50+, Flexi.pl przedstawiła dla Państwa Beata Ryba, marketing director.