Blog

„Chcemy pokazywać potencjał ludzi 50+”. O portalu Flexi.pl rozmawiamy z Beatą Rybą

Aktywność zawodowa i społeczna nie są określane przez metrykę, co pokazujemy w wywiadzie z przedstawicielką portalu Flexi.pl, Beatą Rybą. Zapraszamy na rozmowę o samej inicjatywie, jej powstaniu, działaniu i sile aktywności, która bywa domeną ludzi 50+.

Barbara Górnicka-Naszkiewicz: Portal Flexi.pl powstał z myślą, by inspirować aktywność osób 50+. Skąd wziął się pomysł na tego typu przedsięwzięcie i w jaki sposób jest on realizowany?


Flexi.pl, Beata Ryba: Pomysłodawczynią i twórczynią portalu pracy i aktywności dla osób 50+ jest Katarzyna Łakińska, która zdefiniowała, że w Pokoleniu Silver są ludzie aktywni, zaangażowani i elastyczni, dzięki doświadczeniom życia i pracy w różnych systemach społecznych, gospodarczych, kulturowych. Katarzyna Łakińska zorganizowała więc serwis dla użytkowników gotowych do działania, podobnie jak i ona, ludzi dysponującymi niezwykłymi zasobami. Bo doświadczenie przemian i umiejętność dostosowywania się do zmieniającego się świata, to wielki kapitał wiedzy, kompetencji i wartość, którą należy z powodzeniem wykorzystywać w codziennych relacjach. Tych zawodowych, jak i pozazawodowych. Flexi.pl inspiruje życie osób 50, 60, 70 i więcej plus na wielu płaszczyznach. Wśród propozycji dla Pokolenia Flexi mamy: oferty pracy, opcję pokazania swoich umiejętności w sekcji Baza Specjalistów, z której skorzystał np. Prezydent Lech Wałęsa i wiele innych osób. Na portalu są dostępne również ogłoszenia dotyczące aktywności w czasie wolnym, wywiady z ciekawymi przedstawicielami tego Pokolenia oraz wiedza i tematy z zakresu HR, pokazujące oblicze zmieniającego się stanu demografii. To wszystko udostępniamy, pokazując, że pokolenie ludzi 50+ ma wiele do zaoferowania, dzieli się wiedzą i wnosi potencjał. Portal istnieje od 2020 roku, stale się rozwija, proponując nowe odsłony. Pracujemy nad architekturą, ofertą i dbamy o jakość naszych propozycji. Słuchamy Pokolenia Flexi, bo to użytkownicy są dla nas największą inspiracją. 

Barbara Górnicka-Naszkiewicz: Pokolenie Flexi to osoby aktywne w życiu prywatnym i zawodowym. Jakie jeszcze cechy posiada grupa osób 50+, których nie oddaje żaden pokrewny termin (senior, silvers)?

Flexi.pl, Beata Ryba: Behawioralnie to ta otwartość na działanie i skłonność do podejmowania nowych wyzwań, elastyczność i zasoby, którymi to pokolenie dysponuje stanowią pewien wyróżnik. Przy czym dla nas jest istotne wskazanie na ten potencjał do działania, także w kontekście tego, że osoby 50+, 60+, 70+ to nie Seniorzy, wymagający wsparcia i opieki np. ze strony bliskich czy systemowej. Takie postrzeganie bywa krzywdzące, bo mając 50, 60 czy 70 lat i więcej można dzielić się wiedzą, zostać mentorem i wciąż pracować, np. będąc wsparciem dla innych pokoleń. Zespoły zróżnicowane wiekowe to wartość, cenna i niepodważalna. Flexi.pl propagując termin Pokolenie Flexi wskazuje na zmiany demograficzne, które postępują, ale pokazujemy, że nie należy odwracać się od potencjału, który znamionuje to pokolenie. Jak to robimy? Jesteśmy obecni w przestrzeni społecznej, publikujemy historie, które pokazują, jak cenną wartością jest aktywność. Np. cykl #Portrety Pasji to historie aktywności Użytkowników portalu, przeróżne - od robienia makram, po twórczość poetycką. Plebiscyt 21 Osób Flexi.pl na XXI wiek to też wydarzenie, które to pokazało. Plebiscyt gromadząc znamienite postaci świata kultury, nauki, biznesu znane szerzej i znane w swoich lokalnych środowiskach, aktywne i należące do Pokolenia, zwrócił uwagę, że niezależnie od metryki można tworzyć kapitalne inicjatywy, działając na rzecz innych. Wśród Laureatów byli, m.in.: Ewa Błaszczyk - Janczarska, Jolanta Kwaśniewska, Paweł Grzesiowski, Jadwiga Kwiek, Joanna Radziwiłł.

flexi.pl 

Barbara Górnicka-Naszkiewicz: Jakie treści znajdziemy na portalu Flexi.pl? Co sprawia, że jest on wyjątkowy?

Flexi.pl, Beata Ryba: Trudno wystawiać laurkę dla swojej wyjątkowości, ale to, co jest dla nas cenne, to praca, która zasadza się na idei, by pokazywać potencjał ludzi 50+, dając im jednocześnie wartościową ofertę zarówno w zakresie ofert pracy (aktywizacja zawodowa), jak i animacji czasu po pracy czy tego zamiast pracy. Chcemy inspirować, stąd bogata jest sekcja wiedzy na temat rekrutacji, ale też aktywności ludzi 50+. Treści można więc znaleźć sporo, tak by nasi użytkownicy wynieśli wiedzę, jak szukać pracy i na co zwrócić uwagę w tych procesach, ale także by w bogaty sposób spędzić czas. Mamy stałe cykle, jak #DoPowiedzenia, format wideo rozmów, do którego zapraszamy przedstawicieli Pokolenia Flexi lub ludzi, którzy pracują na rzecz i dla pokolenia 50+. Doradzają, inspirują, pokazują inne oblicze świata. #Portrety Pokolenia Flexi to historie osób 50+, zawodowo aktywnych, z wielkim bagażem doświadczeń i działających dalej. A #Portrety Pasji współtworzą w całości nasi Użytkownicy. Oprócz tego jesteśmy aktywni w kanałach komunikacyjnych, w newsletterze, social mediach. Redagujemy Strefę Wiedzy, blog w całości dedykowany branży HR, gdzie pojawiają publikacje, które mają w optyce rynek zatrudnienia, relacje na linii rekruter a pracownik dojrzały. Poza wszystkim, teraz także nasz content dotyczy w jakiejś mierze sytuacji w Ukrainie, bo nie pozostajemy obojętni na agresję, której dokonała Rosja. Mamy już oferty pracy w ukraińskim, pokazujemy akcje wolontariatu skupione na pomocy uchodźcom, sami włączyliśmy się w pomoc, wspierając Fundację Reflexion. To również dla nas ważne, nie możemy być po prostu obojętni na krzywdę.

Barbara Górnicka-Naszkiewicz: Flexi.pl to nie tylko portal, ale odpowiedź na społeczne wyzwania i potrzeby. Jakie projekty są realizowane, by pokazać potencjał osób po 50. roku życia?

Flexi.pl, Beata Ryba: O części już wspomniałam. Warto powiedzieć, że Plebiscyt 21 Osób Flexi na XXI wiek pokazał tę niezwykłą aktywność ludzi 50+. Przed nami pewnie, gdy sytuacji geopolityczna się uspokoi, gala i uhonorowanie laureatów. Wspieramy wiele konceptów i sami aktywnie uczestniczymy w pokazywaniu dobrych praktyk realizowanych dla Pokolenia Flexi i z myślą o nim. Jesteśmy partnerem konkursu Dream Employer, rozwijamy nasz cykl rozmów #DoPowiedzenia, kontynuujemy realizację wywiadów z ciekawymi reprezentantami pokolenia. Naszymi gośćmi byli już: Krystyna Janda, prof. Bielecki, Elżbieta Klepacka, Julita Ledzińska. Każda z tych historii jest inna, ale każda pokazuje wartość. Co dla nas cenne, to to, że mamy plany na rozwój i chcemy więcej.

Barbara Górnicka-Naszkiewicz: Co jest największym problemem w aktywizacji osób dojrzałych i starszych? Jak portal Flexi.pl temu przeciwdziała?

 
Flexi.pl, Beata Ryba: Tutaj warto zwrócić uwagę na dwie strony tej sytuacji. Demografia postępuje i chcemy jako Flexi.pl być głosem w tej społecznej dyskusji, ukazując, że sytuacji niejako zmusi rynek zatrudnienia do sięgania po osoby dojrzałe. Ale też jednocześnie pokazać ten drzemiący w ludziach 50+ potencjał wiedzy. A mimo utartych sądów i stereotypów, Pokolenie Flexi ma wiedzę i kompetencje cyfrowe, nadrabia braki (bo wiadomo, że one występują, ale dotyczą też i nieco młodszych), a rozwój postępując, skłania do bycia na bieżąco. Łamiąc stereotypy, wskazujemy na wartość zróżnicowanych pokoleniowo zespołów. Pokazujemy przykłady tych dobrych praktyk, np. w firmach, które u nas rekrutują, nie bojąc się otwartości na dojrzałych pracowników. Ale wiele jest jest do zrobienia, zarówno w dziedzinie otwarcia na ludzi 50+, a więc tutaj ważna rola w samych rekruterach i procesach rekrutacyjnych, które z definicji nie powinny skupiać się tylko na młodym i dynamicznym zespole. Spora odpowiedzialność spoczywa też na firmach, które chcą tworzyć miejsca pracy np. dla mentorów, ale wiele musi się też zmienić w postrzeganiu, również w Pokoleniu Flexi. Ono z kolei od młodszych może czerpać wiedzę na temat autoprezentacji i mówienia o swoich przymiotach w sposób prosty i otwarty. To są procesy i wymagają czasu. Na pewno warto poruszać kwestię ageizmu, stereotypów, pokazywać dobre przykłady działań, edukować, bo to tworzy wartość i zmienia obraz. Przykładowo, nasz cykl rozmów #DoPowiedzenia, porusza w niektórych odsłonach tego rodzaju problemy, które występują na rynku zatrudnienia, pokazując relacje na linii relatywnie młody członek zespołu czy rekruter a osoba dojrzała. Praktycy biznesu, managerowie, psychologowie czy znawcy branży HR wypowiadając się, wznoszą głos do tej dyskusji. Każda taka dobra praktyka jest oznaką zmiany. I to jest cenne, choć wymaga czasu.
 
 
Portal pracy i aktywności dla osób 50+, Flexi.pl przedstawiła dla Państwa Beata Ryba, marketing director.

 


<< Wróć do poprzedniej strony

Sprawdź również

Polowanie na...
3 sie 2022
Kolorowanki dla...
31 lip 2022
„Rynek i my...
28 lip 2022
Rodzinne...
27 lip 2022
„Wydadzą owoc...
25 lip 2022



Poznaj autorkę bloga

Dr Barbara Górnicka-Naszkiewicz, dziennikarka, autorka książek aktywizacyjnych dla seniorów, propagatorka rozwoju osobistego na emeryturze. Redaktor naczelna miesięcznika i bloga Super Senior oraz kobietapo60.pl. Stale współpracuje z wieloma mediami senioralnymi w Polsce jako specjalista silver content. Jest również inicjatorką wielu akcji społecznych o zasięgu lokalnym i ogólnopolskim, których celem jest dostrzeżenie i rozwijanie potencjału osób starszych, m.in. „Seniorzy z pasją”, „Podziel się książką z seniorem”, „Na zdrowie!”, „Hobby 50+”, „Aktywny Senior”, „Bezpiecznie i twórczo w Internecie”, „Kobiece historie mają moc”. Chętnie wspiera oraz opiniuje przedsięwzięcia kierowane do osób starszych i tworzone przez nich samych, nadając im patronat medialny oraz nagłaśniając działania senioralne na łamach polskich mediów.
 

Zobacz publikacje aktywizacyjne


łamigłówki dla seniorów


hobby seniora

mandala seniora


spostrzegawczość senior
 


Współpraca



kobieta po 60


podlaskisenior.pl


flexi.pl60plus.pl
50ok.plkobieta50plus.pl







 

Wszelkie prawa zastrzeżone 2022

Ta strona używa COOKIES. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies, zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki.   akceptuje